top of page
Writer's pictureTechnetic Services

Kell egy szoftver - Mitől lesz sikeres?

Ígértük, hogy útjára indítunk egy blogsorozatot, amelyben összegyűjtjük a különböző szoftverfejlesztések sarkalatos pontjait, legyen szó akár kis cégről, akár óriás vállalatról.


Jelen bejegyzésben azt taglaljuk, hogy mi az alapvető célja egy szoftverfejlesztésnek és hogyan érhetünk el sikert?


A sikernek egy szoftverfejlesztési projekt kapcsán nagyon sok paramétere van. Alapvetően azt tarthatjuk sikernek ha elkészül a szoftver :) Sajnos néhányan idáig sem jutnak el különböző okok miatt. Amennyiben sikeresen zárul a projekt, abban az esetben a sikert az elérendő céllal azonosítjuk.


Ezért az első és legfontosabb, amit meg kell határozni, hogy mi a cél? Itt szintén számos irányból meg lehet közelíteni a projektet:

  • Ügyfélelégedettség (pl: ügyfélportál)

  • Promóció (pl: weboldal)

  • Forgalomnövelés (pl: webshop)

  • Hatékonyság növelés (pl: belső vállalati szoftver)

  • Brandépítés (pl: mobil applikáció)

  • stb.

Miért is ilyen fontos ez vagy amennyiben triviális miért írom le? Tapasztalatunk szerint a legtöbb szoftverfejlesztő cég csak nagyvonalakban törekszik arra, hogy megértse, hogyan is fog felépülni a szoftver, milyen módon tudja lefejleszteni, de az ügyfél belső motivációjával és a megrendelő üzleti működésének megértésével kevesen foglalkoznak. Persze lehet mondani, hogy nem az üzlethez kell érteni, hanem a fejlesztéshez. Véleményem szerint, ha értjük az üzleti oldalt is, sokkal hatékonyabb tanácsokat lehet adni az ügyfélnek, amely mindkét fél számára előremutató, de leginkább ügyfél elégedettséget vonz maga után.


Egy IT fejlesztőnek rendelkeznie kell legalább egy olyan tanácsadóval, aki képes az üzleti működést az informatika nyelvére fordítani, hogy a fejlesztés minél gördülékenyebb legyen. A fenti célok bármelyike kapcsán igazak a fenti megállapítások, így a legkisebb projekt kapcsán is érdemes megkérdezni az ügyfelet: mit szeretne elérni a fejlesztéssel? Erre általában van válasz, amit ha boncolgatunk és visszakérdezünk nem teljesen az eredeti választ kapjuk végeredményül. Nemrégiben fordult elő, hogy az ügyfél célja az volt a fejlesztés során, hogy a saját egyedi megoldásába beemeljen egy már működő szoftverben fellelhető megoldásokat. Abba a hibába esett bele, hogy a mintául szolgáló szoftvertermék elég szerte ágazó funkcionalitásáról azt gondolta, hogy mindenképpen szükséges. Több egyeztetés és sűrű visszakérdezés után az lett a végeredmény (!még a projekt kezdete előtt!), hogy valójában ő csinálhatja ezt jobban is vagy akár ki is hagyhatja nyugodtan a látott elemeket.


Persze természetes velejárója lehet egy hosszú távú projektnek, hogy a fejlesztés előrehaladtával bizonyos dolgok változnak, de a kitűzött célnak nem szabad, mivel az nagyon sok pénzbe tud kerülni utólag.


A célok meghatározása a tervezés fázisával is komoly összefüggésben van, így a következő bejegyzésünkben a tervezés lépéseiről és mikéntjéről írunk.


Szoftverre fel :)


Gilincsek Szabolcs

CEO

60 views0 comments

Comments


bottom of page